torsdag 15 december 2016

Lofoten del 1 - Å och Reine

Ni som följer min blogg vet att vi semestrade på Lofoten i somras. Sen dess har jag bara visat ett par foton men det är såklart inte allt, det är nog snarare 1000 foton vi tagit! Nu har jag äntligen lyckats plocka ut foton och färdigställa första inlägget. Samtidigt så tycker jag det inte är fel att mitt i mörka vintern sprida lite värme på detta vis. Även om jag trivs med vinter tycker jag om att drömma mig bort och längta lite. Sommarbilder mitt i vintern får mig definitivt att se framemot kommande sommar!

Nu kör vi!

Vi börjar från början. Tidigare år har vi semestrat i tält och det har gått alldeles utmärkt men denna sommar fick vi möjlighet att låna mina föräldrars husbil. Varken jag eller Mårten har rest med husbil förr så det var premiär för oss båda. Prognosen visade fint väder redan under de första semesterdagarna så valde vi att sticka iväg på direkten. Ja, det finns inget att vänta på. Vi rättar oss alltid efter vädret och så även denna gång.

Ett litet stopp på väg mot Bodø, där vi skulle ta färjan över till Moskenes.

Från färjan spanar jag in Lofoten för första gången i mitt liv!

Strax söder om färjeläget finns den lilla fiskebyn Å. Länge söderut kan man faktiskt inte komma för här slutar E10:an.

Här promenerade vi runt och fick en första provsmak av Lofotens fantastiska natur.

Ett hett tips. Köp nybakta kanelbullar i det mysiga bageriet. Det får inte missas!

Efter ha lagt någon timme i Å tog vi oss vidare mot Reine. Fantastiska Reine. Inte dum plats att ha sin portabla sommarstuga på va!

Självklart hade vi packat med våra brädor!

Lagom mitt i dagen gav vi oss iväg på den bästa SUP-paddlingen jag tror vi upplevt hittills.

Så mäktigt.

Och den värme som bjöds, vi hade sådan otrolig tur med vädret. Inte enbart denna dag utan under hela vår resa faktiskt.

Färdigpaddlat, men dagen var inte slut här för oss.

Vi bytte om till kläder för vandring och tog en snabb vandring upp på Reinebringen. Vi var lite rädda att solen skulle hinna gå ner men vi hann i tid. Där nere i det blå hade vi paddlat någon timme tidigare!

Helt magisk utsikt! Besöker du Reine, glöm för guds skull inte bort Reinebringen.

Reine från ovan.

Ett sista foto innan solen började leta sig ner bakom berget.

Här sitter jag med morgonkaffet dagen efter och filosoferar. Jag tänker kanske på hur fantastiskt vår allra första dag på Lofoten var. Tänk att man kan hinna med så mycket roligt på en och samma dag.

Efter att kaffet var uppdrucket var det dags att lämna Reine för att fortsätta norrut...