onsdag 21 december 2016

Lofoten del 2 - Kvalvika och Unstad

Åter till vår semester på Lofoten. När jag avslutade del 1 var vi på väg att lämna Reine.

Efter morgonkaffet i Reine styrde vi husbilen mot Fredvang där vi efter lite om och men hittade en parkering. Sen började en vandring på ca en timme.

Målet var detta ställe, Kvalvika Beach.

Vilken strand, troligtvis en av Norges vackraste. Det kändes nästan som det var ett sagolandskap man hamnat i.

Väl nere på stranden åt vi lunch och avslutade det hela med en god kopp espresso.

Vi hade lite svårt att dra oss från stranden men tillslut fick vi lov att börja vandringen tillbaka.

Som ni ser var vädret med oss även denna dag.

Tillbaka vid husbilen igen. Det syns inte så tydligt på bilden men det jag glatt visar upp är Mårtens makalösa parkering. Det fanns en liten, liten lucka men han styrde in utan problem. Enda nackdelen med Kvalvika var faktiskt möjligheten till parkering. Det fanns knappt några parkeringar där vandringsleden startade och man får böter om man ställer sig på vägen. Ett tips är att vara på plats tidigt på morgonen och är det fullt åk vidare längs vägen och leta parkeringsfickor.

Från ett vackert ställe till ett annat!
Jag måste säga vi inte hade planerat vår resa för fem öre. Från Kvalvika styrde vi norrut och letade ett ställe där vi skulle kunna övernatta. Efter vägen såg vi skyltar mot Unstad, vilket vi vet är ett riktigt surfparadis och tänkte att dit ska vi!

Vi hittade till Unstad vid middagstid och efter en dag med vandring kändes det så skönt att sätta sig en stund, äta lite god mat och dricka ett glas vin.

Vilket ställe va, dessa får hade vi som grannar.

Vi tog oss en promenad längs stranden och spanade in några surfare som kämpade på ute bland vågorna.

Avslappnat och coolt ställe. Här trivdes fåren, och vi!

Morgonen därpå startade vi dagen med ett träningspass med denna fantastiska vy.

Sen var det dags att lämna detta paradis och styra vidare mot nya äventyr..